Flyttstäd

Vid en flyttstädning sker en total rengöring av bostaden. Alla fläckar, smuts och damm avlägsnas.

Bostadsrum
Samtliga målade ytor inklusive utrymmen mellan element och väggar rengörs.

Kök
Ugnen rengörs in- och utvändigt. Golv- och väggytor bakom spisen ska rengöras. Armaturer nedmonteras och diskas. Köksfläkt samt ventiler rengörs in och utvändigt. Kyl och frys rengörs in- och utvändigt. Köksluckor och skåp rengörs in- och utvändigt.

Badrum
Badrumsskåp rengörs och speglar putsas. Toalettstol, tvättställ samt badkar/duschkabin rengörs noggrant på in och utsidor. Golvbrunnar rensas. Väggar och golv rengörs.

Rutiner
Efter avslutat flytt ger man nyckeln till flyttpersonalen, som levererar nyckeln till kontoret. Dagen efter åker städpersonalen och städar, 1 – 2 h innan städningen är avklarad kontaktas de nya köparna för en städbesikting. Ett städkontrakt skrivs på. Bostaden låses och nyckeln levereras tillbaka till kontoret. Dag tre, levereras nyckeln till mäklarfirman av kontorspersonalen. Dag fyra sker en överlåtelse på banken, där mäklaren har med sig nyckeln till bostaden.

Gäller det hyreslägenhet så är det fastighetsskötaren som godkänner, nyckeln överlämnas sedan till fastighetsförvaltaren.


Rutavdrag
Det är upp till halva kostnaden som är avdragsgill och det är Flyttdax som sköter ansökningen hos Skatteverket. Det måste finnas en taxerad inkomst för att kunna ta del av rutavdraget, Skatteverket gör en bedömning av hur mycket avdrag varje person har rätt till.

Läs regler på www.skatteverket.se