Flyttjänsten
När behöver man boka flytthjälp?
Omgående när man har bestämt sig för att anlita Flyttdax.
Jag är osäker på inflyttningsdatumet kan man boka ändå?
Ja, boka in ett troligt datum och påbörja packningsprocessen. Datumet går sedan att boka om med minst två veckors framförhållning.
Kan man göra en preliminär bokning?
Nej.
Finns det packinstruktioner?
Ja, hämtas i samband med emballaget eller ges vid hemleveransen eller via mejl.
Jag har läst era packinstruktioner. Måste jag följa dem till punkt och pricka?
Nej, det är inget krav eller måste, utan en möjlighet att styra slutpriset.
När ska vi avisera flyttanslaget i trapphuset/grannar?
Omgående.
Finns det packlistor?
Ja, packlistor finns i Flyttdax kompendium.
Hur gör man med kristallkronor?
Meddela kontoret, så tar vi med en specialkartong som kronan hängs i.
När startar/slutar tim taxan?
På Flyttdax.
Är det dyrare att flytta på helgen?
Ja, då personalen har OB tillägg.
Jag har en budget för min kommande flytt, men den räcker nog inte för att flytta hela bohaget. Kan jag anlita er ändå?
Ja, anlita oss för ett förutbestämt antal timmar. Ni väljer då vilket gods som vi ska hantera och vilket ni hanterar själva.
Jobbar ni med fast pris eller löpande timdebitering i Storgöteborg?
Vi jobbar med löpande timdebitering.
Vi ska flytta från Göteborg till Stockholm. Hur utförs och debiteras denna flytt?
Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning. Fastpris gäller för transporten mellan städerna. Lastning i Göteborg och lossning i Stockholm sker på löpande timdebitering.
Debiteras vi när flyttfordonet står lastat/parkerat hos er över natten?
Nej.
Om vi ska flytta till Skärgården. Hur utförs denna flytt?
Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Bilen står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning.
Fraktfärjan Ärlan bokas av Flyttdax. Ev tillstånd hos vägföreningar ansöks av Flyttdax.
Vi ska flytta till en nyproducerad lgh med en hisstid 7–10, hur gör man då?
Samma princip som vid en långvägsflytt där man lastar allt dagen innan för att kunna vara på plats 6:45 dagen efter.
Ring oss för bättre schemaläggning.
Hur tidigt kommer ni på flyttdagen?
Vi har två morgontider, på plats hos kund 7:15 eller 9:15. Vi kan även komma efter lunch, då ringer vi 1tim innan ankomst.
Finns det något gods som ni inte hanterar?
Kemikalier, brandfarligt gods, oljor, bensin, gas/gasol, kyl/frysvaror.
Det är trångt på lastningsadressen och undrar måttet på er minsta lastbil?
Höjd 2,80. Bredd 2,02. Längd 6,20.
Vi ska flytta under vintern, hur hanteras växterna?
Korta sträckor brukar oftast gå bra om man lastar växterna sist i bilen och åker direkt till lossningen. Längre sträckor är inte att rekommendera då växterna förmodligen inte klarar kylan. Försäkringen täcker inte växter.
Vi har redan packat i egna kartonger, måste vi packa om till era Flyttdax kartonger?
Nej, så länge er egna packning stämmer överens med vår packinstruktion.
Flyttemballage
När kan man hämta flyttkartonger och engångsemballage?
Omgående efter bokning. Vardagar 8-15, lunchstängt 11-12. Ingen förbokning krävs.
Går det att hämta/lämna i omgångar?
Ja.
Kan jag få leverans och hämtning av emballaget, isf när sker detta?
Ja, enligt överenskommelse.
Vilket emballage ingår?
Flyttkartonger, packpapper, bubbelplast, möbelplast, plastsäckar, tejp, röda sopsäckar för återvinning.
Hur många kartonger ingår i tjänsten?
Så många som behövs, se uträkning på startsidan.
Kan jag skicka ett ombud för att hämta emballage?
Ja.
Behöver jag göra något innan jag hämtar emballage hos er?
Ja förbered bilens lastutrymme.
Får jag skriva på flyttkartongerna?
Ja, inom det markerade fältet på båda kortsidorna med en siffra.
Kan man använda tejp på flyttkartongerna?
Nej.
Kan man använda tejp på möblerna?
Nej, använd istället möbelplasten. Tejp lämnar fula limrester.
Vad kostar emballaget och hur länge får man behålla kartongerna?
Engångsemballaget ingår. Flyttkartongerna avräknas 10 veckor efter avslutad flytt, därefter skickas faktura på ej återlämnade kartonger 10kr/st (köp). Flyttkartongerna som ej är i gott skick faktureras. Förvara flyttkartongerna inomhus.
Om ni ska magasinera mitt bohag i ex 20veckor eller mer vad gäller då ang kartongerna och avräkningen?
Detta förfarande gäller ej vid magasinering i Flyttdax lokaler.
Städtjänsten
När behöver vi boka flyttstädning?
Omgående eller senast en vecka innan överlåtelsen.
Vad ingår i städningen?
Hela bostadsytan.
Vad ingår inte?
Emellan fönster, persienner, vattenlås och avfrostning av frys.
Hur gör ni med min nyckel efter avslutad städning och köparna är nöjda med resultatet?
Lämnas till mäklaren i god tid innan kontraktsskrivning.
Kan jag enbart boka flyttstädning hos er?
Ja.
Har ni egna lampor med er på städdagen?
Ja.
Jag har fått en besiktningstid för flyttstädningen, kan man ändra den tiden?
Nej, tiden samplaneras med andra besiktningar i samma område. Vi planerar med hänsyn till miljön.
Packning
När ska man boka på packningstjänsten?
2-3dagar innan flyttdatum.
Vi vill bara ha hjälp med att packa köket hur fungerar detta?
Bokas 2-3 dagar innan flyttdatum, då skickar vi en extra kille på flyttdagen.
Återvinning
Kan ni avyttra till återvinning i samband med flytten?
Ja, vi transporterar möbler och div gods till återvinning. För mindre lösöre finns röda sopsäckar att tillgå. Debiteras per kg/brännbart, ingen begränsning på volym. Kan bokas samma dag som flyttdagen.
Magasinering
Vilken försäkring gäller när ni magasinerar mitt bohag?
Vår magasinsförsäkring gäller, er hemförsäkring läggs som vilande. kontakta ert försäkringsbolag och uppge att godset befinner sig hos Flyttdax på Hulda Mellgrens Gata 9, 421 32 Västra Frölunda. Länsförsäkringar nr 20 50 882*12.
Har man tillgång till godset när det väl är magasinerat hos er?
Nej.
Kan man komma själv eller anlita en annan firma som hämta godset hos er?
Nej.
Rutavdrag
Vad ska vi fråga Skatteverket?
Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörda flyttadresser
Rutsaldo
Rutavdraget ansöks när tjänsten är utförd och betalningen är Flyttdax tillhanda. Extra viktigt att tänka på vid ett årsskifte.
Ekonomi
Hur betalar man?
Via faktura med 5 dagars betalningsvillkor. Ni får fakturan av flyttkillarna efter avslutad flytt.
Bankgiro 647–0082 eller Swish 123 379 34 86.
Märk er faktura med bokningsnamn och händelsedag i meddelande.
Ångerrätt
Kan man ångra sin bokning?
Nej, vi omfattas av DAL distansavtalslagen.
Distansavtalslagen. Konsumentverket