Frågor & Svar

Hur får jag en offert från er på snabbast och bästa sätt?

Fyll i offertförfrågan i ett första steg. Vi svarar oftast inom 1 arbetsdag då kontoret har öppet. Verkar den intressant så arbetar vi tillsammans utifrån vårt gemensamma underlag. Tex kan man fylla i ett förslag på emballage leverans, flyttdag, städdag, nyckel lämningsdag, överlåtelse dag. Får vi svar i offertförfrågan kan vi planera tjänsten både snabbare och bättre. 

När behöver man boka flytthjälp?

Omgående när man har bestämt sig för att anlita Flyttdax. Då får ni även hemleverans av flyttemballage oftast inom 2 arbetsdagar. 

Jag ska flytta en 3:a på 75 kvm, vilket emballaget ingår.

100st nya flyttkartonger. Packpapper M för koppar o glas. Packpapper Xl för brödrost, nyårsfat, stora vinglas etc. Packinstruktioner, packlistor och anslag till grannar/fastighetsägare.

Jag är osäker på inflyttningsdatumet kan man boka ändå?

Ja, boka in ett troligt datum, vi levererar emballaget och ni kan påbörja packningsprocessen. Datumet går sedan att boka om med minst två veckors framförhållning.

Kan man göra en preliminär bokning, det är lite osäkert nämligen om jag ska flytta alls?

Nej.

Hur mycket kostar leverans av emballaget?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Vi ska få flyttkartonger och packpapper utkört till oss, när har ni leverans av detta?

Vardagar mellan kl:8-15, tidsbokning.

Vi har packat upp alla flyttkartonger, kan ni hämta upp dom. Hur bokar man detta?

Ja. vardagar mellan kl:8-15, tidsbokning. Via mejl.

Hur mycket kostar upphämtning av flyttkartongerna?

Ingår i flyttjänsten inom StorGöteborg. Mejla till oss för tidsbokning. 

Finns det packinstruktioner?

Ja.

Jag har läst era packinstruktioner. Måste jag följa dem till punkt och pricka?

Följ packinstruktionen i den mån det är möjligt, om ej möjligt eller något är oklart kontakta oss gärna.

Finns det packlistor?

Ja.

Jag har mottagit era packlistor. Måste jag fylla i dom?

Nej, det är inget måste. Packlistorna är framtagna för att er prioritering vid uppackning ska bli lättare. Dessutom gynnar det miljön då man blandar gods i kartongerna vilket minimerar användningen av bubbelplast. Flyttkartongerna blir också betydligt lättare när man använder sig av denna packningsmetod. 

När ska vi avisera flyttanslaget i trapphuset/grannar som vi har fått från er?

Omgående. Tanken är att när vi ska utföra flyttjänsten att det inte ska kollidera med ex hissreparation, dubbelflytt, containerutsättning eller dyl.

Vi har redan börjat att packa i egna flyttkartonger, måste vi packa om till Flyttdax kartonger?

Nej, så länge er egna packning stämmer hyfsat överens med vår packinstruktion. Skulle det behövas komplettera upp med fler flyttkartonger eller packpapper är ni välkomna in till oss. För besökstider se fliken ”Kontakt”.

Måste vi skydda alla möbler innan flyttdagen eller har er flyttpersonal med sig emballage/flyttfiltar eller liknande i flyttfordonet?

Nej det kräver vi inte. Vi har alltid med oss flyttfiltar, möbelplast, pappskivor, tavellådor, spännband, flyttutrustning mm. Flyttkillarna gör det sista som krävs.

Vi har ett par otympliga möbler hur gör vi med detta?

Rådfråga killarna när dom kommer på plats. Killarna kan demontera och sedan plasta in möbeln. Dom kan också montera möbeln.

Det är trångt på lastningsadressen och undrar måttet på er minsta lastbil?

Höjd 3,00. Bredd 2,10. Längd 6,20.

Vi bor mitt i centrum med oftast mycket bilar parkerade på gatan, hur ska vi tänka?

Försök att boka upp en P-plats dagen innan flytt. På flyttdagen när flyttpersonalen kommer så byter vi plats.

Får jag hjälpa till på flyttdagen?

Ja du får vara behjälplig på flyttdagen. Vår försäkring gäller inte er hantering. Maximalt 2personer får hjälpa till.

Hur gör man med kristallkronor?

Mejla till oss, så tar vi med en specialkartong som kronan hängs i med frigolitchips i botten. Ange antal, diameter och höjd. Denna kartong måste tillbaka efter flytten är klar, se då till att det finns en upphängnings anordning på nya adressen. Alternativt ett vädringsställ eller liknande som kronan kan hängas i.

Vi ska flytta under vintern, hur hanteras växterna?

Korta sträckor brukar oftast gå bra om man lastar växterna sist i bilen och åker direkt till lossningen. Längre sträckor är inte att rekommendera då växterna förmodligen inte klarar kylan. Försäkringen täcker inte växter.

Finns det något gods som ni inte hanterar?

Kyl/frysvaror. Brandfarligt gods t ex färg, oljor, drivmedel, gasflaskor eller liknande. Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor. Ur avsedda att bäras. Pälsar och pälsverk. Tobak, vin och sprit. Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning. Dator och programmedia.

Vad betyder HTP tid, vi ska flytta till en nyprducerad lgh.

HTP betyder Hiss, Trapphus, Parkerings tid. Efter HTP tiden måste alla 3 platser vara utrymda.

Vi ska flytta till en nyproducerad lgh med en hisstid (HTP-tid) 7:00–10:00 en torsdag, hur gör man då?

Vi lastar allt onsdag efter lunch för att kunna vara på plats 7:00 på torsdag.

Om vi ska flytta till Södra Skärgården. Hur utförs denna flytt?

Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning.
Fraktfärjan Ärlan avgår från Fiskebäck 7:00 och bokas av Flyttdax. Ev tillstånd hos vägföreningar ansöks av Flyttdax.
Endast bohag flyttas, ej byggmaterial.

Vi ska flytta från Göteborg till Helsingborg. Hur utförs och debiteras denna flytt?

Vi lastar dag 1 och lossar dag 2. Flyttfordonet står inne i vår hall under natten, där det är hög bevakning. Fastpris gäller för transporten mellan städerna. Lastning i Göteborg och lossning i Helsingborg sker på löpande timdebitering.

Debiteras vi när flyttfordonet står lastat/parkerat hos er över natten?

Nej, bara den extra körtiden till/från Flyttdax.

Jobbar ni med fast pris eller löpande timdebitering i Storgöteborg?

Vi jobbar enbart med löpande timdebitering.

Jag har en budget för min kommande flytt, men den räcker nog inte för att flytta hela bohaget. Kan jag anlita er ändå?

Ja, anlita oss för ett förutbestämt antal timmar. Ni väljer då vilket gods som vi ska hantera och vilket ni hanterar själva.

Utför ni flyttar på helger?

Ja.

Behöver jag vara med på flyttdagen?

Ja, då det alltid uppstår frågor och funderingar. Vi ser gärna att ni är med flyttkillarna parallellt på lastningsadress och lossningsadress. 

På flyttdagen behöver jag åka tidigare för att kvittera ut en nyckel till den nya adressen, kan flyttkillarna låsa lastningsadressen och så möts vi upp på lossningsadressen?

Nej. Vi har inget säkerhetsskåp i bilarna där vi kan förvara nyckeln under flyttprocessen. Vi ser gärna att ni är med på lastningen / lossningen då frågor och funderingar uppstår från killarna.

Ni ska också städa min villa, när ska jag lämna nyckeln till flyttkillarna?

Överlämna den till killarna när lossningen är klar, då dom åker direkt till firman. Vi har inget säkerhetsskåp i bilarna där vi kan förvara nyckeln under flyttprocessen. 

Hur betalar man?

Vi mejlar faktura efter avslutad flytt. 

Vad ska vi fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörda flyttadresser
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Kan man ångra sin bokning?

Nej, vi omfattas av DAL distansavtalslagen.
Distansavtalslagen. Konsumentverket

När behöver man boka flyttstädning?

Omgående när man har bestämt sig för att anlita Flyttdax.

Min lägenhet ska lämnas på en fredag hur gör jag då gällande städningen och nycklar mm?

Vi rekommenderar städdag 3-4 arbetsdagar innan. Förbesiktning/städning tisdag, efterkontroll/besiktning onsdag, lämna nyckel torsdag, överlåtelse fredag.

Vad ingår i städningen?

Bostadsytan plus biytan, tillsammans utgör detta den totala städytan. Balkong och förråd är varken bostadsyta eller biyta, om detta ska städas mejla den extra städytan till oss så kommer ett extra städpris.

Rengörs fogarna på djupet emellan kakelplattorna?

Nej. vi tar bort ytlig smuts.

Kan ni städa bakom/under kyl/frys/tvättpelare/ugn?

Ja om ni själva drar fram och återställer. 

Rengörs ugnen inuti och plåtar?

Ja, men inte emellan frontglaset.

Rengörs tvättmaskin och torktumlare?

Ja. Tvättmaskin: utvändigt och medel/skölj facket. Torktumlare: utvändigt och dagfilter. Ej halvårsfiltret.

Vad ingår inte i städningen?

Balkong och förråd ingår inte i bostadsytan, meddela oss om ni vill ha detta städat.
Ingår ej: emellan fönster, emellan ugnsglas, persienner, vattenlås, inuti luftventiler, bakom kyl o frys och avfrostning av frysen.
Finns ej som tillval i våra tjänster.

Kan man lägga till rengöring av: vattenlås, persienner och emellan fönster, emellan ugnsglas, inuti luftventiler, bakom/under kyl o frys och avfrostning av frysen.

Nej, finns ej som tillval i våra tjänster.

Det finns möbler kvar i huset vid städtillfället, vad gäller då?

Då städar vi runt möblerna så gott det går.

Jag har ett speciellt golv som man bara kan använda ett visst medel på, hur löser vi detta på bästa sätt?

Mejla in detta till oss och ställ fram medlet synligt i bostaden, gärna med en kortare beskrivning, dosering etc.

Jag har ett fönster som lite krångligt att öppna. Det krävs ett speciellt öppningssätt, hur gör vi?

Mejla in detta till oss och informera hur man gör. Alternativt att du visar oss på plats eller att ni tar det själva. 

Hur gör vi med nyckeln innan städningen?

Lämnas in till oss i god tid innan städningen, se fliken ”Kontakt” för besökstider och karta. Vi har inget nyckelinkast så det måste ske under våra dropintider.

Hur gör ni med min nyckel efter avslutad städning?

Efter besiktningen lämnar vi nyckeln till mäklaren/fastighetsförvaltaren med kvittens.

Kan jag enbart boka flyttstädning hos er?

Ja.

Har ni egna lampor med er på städdagen?

Ja.

Har ni egen städutrustning med er på städdagen?

Ja.

Vad ska jag fråga Skatteverket?

Vi hänvisar i första hand till Skatteverket.
Kontrollera:
Berörd städadress
Rutsaldo
Nyttjanderätten

Vilken försäkring gäller när ni magasinerar mitt bohag?

Vår magasinsförsäkring gäller, er hemförsäkring läggs som vilande. kontakta ert försäkringsbolag och uppge att godset befinner sig hos Flyttdax på Britta Sahlgrens Gata 2, 421 31 Västra Frölunda. Länsförsäkringar nr 20 50 882*12.

Har man tillgång till godset när det väl är magasinerat hos er?

Nej.

Hur lång tid tar det att lossa vårt gods på ert magasin och är det annan taxa?

Lossningen på vårt magasin speglas av lastningstiden ute hos dig. Taxan in till vårt magasin är den samma som flytt taxan.

Kan man komma själv eller anlita en annan firma som hämtar / lämnar godset hos er?

Nej.

Vad kan man inte magasinera.

Föremål helt eller delvis av ädelmetall, äkta pärlor och ädelstenar.
Antikviteter, konstföremål och äkta mattor.
Ur avsedda att bäras.
Pälsar och pälsverk.
Tobak, vin och sprit.
Mobiltelefoner och annan mobil elektronisk kommunikations- eller navigationsutrustning.
Dator och programmedia.
 

När ska man boka på packningstjänsten?

2-3dagar innan flyttdatum.

Vi vill bara ha hjälp med att packa köket hur fungerar detta?

Bokas 2-3 dagar innan flyttdatum, då skickar vi en extra kille på flyttdagen.

Kan ni avyttra till SecondHand i samband med flytten?

Ja, vi transporterar möbler och div gods till SecondHand. Debiteras per timma.

Kan ni avyttra enbart till SecondHand?

Ja.

Kan ni avyttra till återvinning i samband med flytten?

Ja, vi transporterar möbler och div gods till återvinning. Blandat/brännbart debiteras per timma och kg  (Högsbo anläggningen). Elektronik debiteras per timma och kg (Sävenäs anläggningen).

Ej oljor, färg, bränsle eller liknande, impregnerat trä, gips, gasflaskor eller liknande.
Finns ej som tillval i våra tjänster.

Kan ni avyttra enbart till återvinning?

Ja

Jag har fått en Voucher från min mäklare, hur gör jag nu?

Klicka på fliken ”Kontakt” för dropintider utan förbokning. Om den är ifylld av mäklaren och datumet fortfarande gäller är ni välkomna på våra dropintider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Flera kunder kan vara på plats samtidigt. Mått 30st flyttkartonger: 90x98x24cm.

Min Voucher är inte ifylld av mäklaren, gäller den?

Nej. För att Vouchern ska vara giltig måste den vara ifylld av mäklaren. 

 

Kan min Voucher hämtas av någon annan?

Nej. 

Min Vouchers datum har löpt ut, gäller den fortfarande?

Nej.

 

Jag har fått 2st Vouchers, kan jag lösa in båda?

Nej. 1st Voucher per hushåll.

Jag vill enbart lösa in min Voucher hos er på annan tid än era besök- dropintider, går det?

Nej. Andra tider än våra besökstider har vi oftast har full aktivitet på lager/magasin och vår innergård. Lossar/lastar gods med truckar från långtradare etc, flyttfordon åker in o ut etc.

Jag vill lösa in min Voucher under era besök- dropintider och samtidigt diskutera min offert, går det?

Ja, en snabbare offert på plats går bra. Under våra dropintider har vi oftast har full aktivitet i kundmottagningen, boka en personlig tid istället om ni önskar sitta ner en längre tid.

Jag vill gärna lösa ut min Voucher hos er därefter sitta ner i lugn o ro och diskutera mitt flyttuppdrag, hur gör jag nu?

Kontakta oss så bokar vi en personlig tid.

När kan man hämta nya flyttkartonger och packpapper efter vi bokat flyttjänsten med er?

Omgående efter bokning, se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Mått 90st flyttkartonger: 90x98x72cm.

Min Voucher löper ut när ni har semesterstängt, hur gör vi då?

Alla Vouchers som löper ut under vår semesterperiod kommer vi automatiskt förlänga giltighetstiden med 3 veckor.

Går det att hämta i omgångar, jag bokat flytt med er?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Jag har bokat en tid hos er, kan jag ladda min bil under vårt möte?

Ja, det är skyltat utanför huvudentrén för kund elbil.

Går det att lämna i omgångar?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för dropintider.

Vi ska få 100st flyttkartonger hemlevererade, hur mycket plats tar dom?

Golvyta som ca 4st mat kassar. 

Kan vi få leverans av emballaget hem till mig och när isåfall?

Ja, oftast inom 2arbetsdagar efter bokningen är klar eller enligt önskemål.

Vi ska flytta med er vad kostar leveransen av emballaget?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Vad kostar upphämtning av tomma flyttkartonger efter min flytt?

Inom StorGöteborg så ingår detta i flyttjänsten.

Om vi inte använder alla flyttkartonger, hur gör vi med dem?

Flyttpersonalen tar med sig dem på flyttdagen.

Vilket emballage ingår?

Nya flyttkartonger, packpapper M + XL. Packinstruktioner, packlistor, anslag till grannar/fastighetsägare.

Hur många flyttkartonger ingår i tjänsten?

Så många som behövs, se uträkning på flyttfliken.

Kan jag skicka ett ombud för att hämta upp mitt emballage?

Ja. Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Behöver jag göra något innan jag hämtar emballage hos er?

Se fliken ”Kontakt” för besökstider. Förbered bilens lastutrymme innan besöket så går lastningen smidigare. Många kunder kan vara på plats samtidigt. Ex 60st flyttkartongers mått är 90 x 98cm och 48cm högt.

Får jag skriva på flyttkartongerna?

Ja, inom det markerade fältet på båda kortsidorna med en siffra. Siffran överrensstämmer med packlistorna som erhålls av Flyttdax.

Kan man använda tejp på flyttkartongerna?

Nej.

Vad kostar emballaget och hur länge får man låna flyttkartongerna?

Engångsemballaget ingår. Flyttkartongerna avräknas 8 veckor efter avslutad flytt. Dom flyttkartonger som ni behåller, 10kr/st (köp). Betalas via Swish: 123 379 34 86 Flyttdax Göteborg AB, märk betalning med flytt-fakturans nr + K. Tex har ni fått en flytt/städ faktura nr med 5216 då blir det för flyttkartongerna som ni behåller 5216-K.

Jag ska mejla in måtten på min kristallkrona och vilken tum min tv har. Ni ska tydligen ha med er specialemballage för detta på flyttdagen. Vad kostar detta och när behöver jag mejla detta till er?

Specialemballag ingår i flyttjänsten. Mejla in till oss nån vecka innan flyttdag.

Vi ska flytta till södra skärgården Donsö, hur gör man med uppackade flyttkartongerna efter flytten?

Då ska man efterfråga flyttkartonger typ 2 (använda 1ggr), dessa kartonger behöver ej returneras. 

Om ni ska magasinera mitt bohag i ex 20veckor eller mer vad gäller då ang flyttkartongerna och avräkningen?

Detta förfarande gäller ej vid magasinering hos Flyttdax.